هنرکده

هنر صنایع دستی

هنرکده

هنر صنایع دستی

کباب سنتى بناب

چهارشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۴ ق.ظ

کباب سنتى بناب

بنیانگذار کباب به شیوه سنتى بـــــنــــاب شخصى به نام حاج صمد بوده کــه حدود یک قرن پیــش در بـــازار اوزون بــــــــــازار ( راسته بازار ) مغـازه داشـت و معروفیت کبــاب بناب از مغـــازه ایشان شروع شده است .

البته در معروفیت این نــوع کبـــاب عوامل متعددى تاثیر گــــــــذار بوده انـد که از این عوامل مى تـــوان به نوع گوشت , طریقـه استفاده از پیـاز خورد شده , نــوع و روش مـــورد استفاده در پخت کباب , نوع کنـده و غیره اشاره کرد.

البته وجود کاروانسراها در زمــان قدیم در بناب در معروفــیـت این نــــــوع کباب بی تاثیر نبوده اند . ایــــن کاروانســـــــــراها قـدیمــاُدر بناب وجود داشتند و مسافران جهت استراحت و خوردن و آشامیـدن در آنجـــا اطراق میکردند .

روشى که کبـاب بنــاب را از دیگــر شیـــوه ها متمایــز میکــــند ساطـورى بـــودن آن است که بــــه شـیوه سنتى انجام میگیرد , البته به غیـر از این مسئله دلایـل دیگرى نیــزوجود دارند که به لذیذتر شـــدن کباب بناب مى افزایند که به شـرح ایــــن دلایل مى پردازیم :

گوسفند قیزیل قویون که در دامنــــه هاى سهند پرورش مى یابــــد از دیرباز معـروف بوده و گوشــت آن بسیار لذیذ میباشــد و کبابیهــــاى بناب معمولا سعى میکننـــد گوشت مورد نیــاز خود را از این نوع تهیــه

کنند .

گوشت آماده شده به هیچ وجه به چـــرخ گوشت داده نمیشود بلکه با ساتور بصورت سنتى بر روى کنده گردو ( نوع کنده بایــد مرغوب باشـد و از این لحاظ کنـده گــردو انتخـاب میشود که استحکام بیشترى داردو خرد نمیشود ) کوبیده میشود .

سعى میشــــود از گوشت نرم استفــاده شود ( ایـــــــــــــــن خاصیـت را گوشـــت گوسفندهاى بنـاب دارند ) و فیله نیز براى افزودن طعم کبـــاب به آن اضافه میشود .

به گوشت کوبیــده شده برعکـس کبابهاى دیگر به هیــچ وجه جــوش شـیرین اضافه نمیشود بلکه بـعد از کوبــیــده شــدن به مدت 15 _20 دقیقـه به همـــــــــان حالت میمانــد تا خود را بگیرد .

پیاز مورد استفاده براى کباب ابتـدا بصورت سنتى روى کنده خردشده و سپـــــــــس آبگیرى میشود .

پیاز آبدار باعث سیاه شدن گوشت کبـــاب میشود , البته اگر بلافاصــله استـــــفاده شود طعم خوبــــى هـــم دارد ولـــى در صورت سفارشى بهتر است که آبگیـــرى شود .

در کبـاب بناب براى پخت از زغـــــال چوب و بادبزن دستــى اســـتفـاده میشود که باعث لذیذتر شـــدن آن میشود .

ناگفته نماند که وزن کبـــاب بنـــاب میتواند از 80 گرم (سیخ کوچک) تا 600 گـــــــــرم (سیخ بزرگ) متغیر باشد البته در وزنهاى 150 , 250 , 300, و 400 گـــــــــرم نیز به دلخـــــواه پخـــت میشود .

اصول بهداشتى کباب بناب

در این رابطه بایستى گفت که روى کنــده هر بــار بعد از استفــاده بوسیله پاشیدن نمک بر سطــح آن و کشیــــــدن کاردتک یا ساتـور بر روى سطح کنده بـــــراى زدودن ضایعـــات گوشت قبلى ضـــــدعفـونى و ایــــن مسئله باعث بهداشتــى شــدن و بالا رفتن کیفیت کباب میگردد.

پارکها و مناطق گردشگر ى بناب

برای هر نفر در شهر بناب هفت متر مربــع فضای سبز وجود دارد که به نظر میرسد در آینده ای نزدیک این مقدار افزایش یابد.

اولین پارکی که در شـهر بناب احداث شده است پـــــــــــارک ملت میباشد که در دوره شهرداری آقـای رحیمیان با همت ایشان و یاری مردم احداث گردیده است .

وسعت این پارک 35 هزار متـــر مربع است که شامل شهر بازی و فضای سبز میباشد . در قسمت فضای سبز پارک , درختــــانی چون کاج , سرو , چنار , علر علر , افــــرا , نارون , بید مجنون , بید معمولی , کاتالیـا , زبان گنجشک و اقاقیان و گلهایی چــــــون جعفری , درخشنده , بنفشه , کازانیـــــا , مارقریت , شب بو , شاه پسند , قزلـــی , همیشه بهار , اختر و ... وجود دارد درختچه های این پارک که از مرغوبتــــــرین درختچه های این منطقه میباشد و با آب و هوای شهر بناب و اطراف آن سازگــــــاری بیشتری دارد بیشتر ار انواع رز , اسپیره , توری , ارغوان , بوداغ , ابریشم , خطـمی درختی , به ژاپنی , گلی سن , نستــرن , زرشک و برگ نو میباشد .

در قسـمت دیگر این پارک , یعنـی در شهر بازی , دستـــــــگاههایی چون چرخ و فلک , ماژیک رایت , قو , آپـــلو , سرسره , النگ دولنگ , تاب , زمین اسکیت , آلاچیق و ... وجود دارد که زمینه شادمانی کودکـــــان را فراهم می کند.

غیر از پارک ملت که در بلوار رسالت واقــــع شده است حدود هشت پارک دیگـر نیــز در بناب وجود دارد که ما به ذکـــــر نام و آدرس آنها بسنده کرده ایم .

1_ پارک کوثر واقع در خیابان آب

2_ پارک آزادگان واقع در کمربندی چمران

3_ پارک فرهنگ واقع در شهرک فرهنگ

4_ پارک ساحلی میدان بسیج

5_ پارک کاملو واقع در کرد کندی

6_ پارک طالقانی واقع در خیابان طالقانی

7_ پارک جنگلی واقع در کیلومتر دو جاده بناب _ تبریز ( ناتمام )

8_ پارک خیابان آب واقع در خیابان آب

بناب شهری است که در جلــگه واقع شده واز سمتـــی به سواحل زیبای دریاچــــــه اورمیه و از سمـــــــــت دیگر به منـــــاطق کوهستانی قره قشون مشرف میــــشود و به همین دلیل دارای مناطق گردشگری زیادی است که به توضیح چند مورد از آنها میپردازیم :

الف _ کوه های قره قشون :

منطقه کوهستانی قره قشـــــــون دارای چشمه آب , منابـــــــــع طبیـــــعی فراوان وکوههای زیبا و سرسبزی چون علی پنجه ( ال پنجه ) میبــــاشد . در خصــــــوص این منطقه باید گفت که شهــــــرداری بناب در آینده ای نزدیک , در نظر دارد در این محـــل شهرک توریستی ایجاد نماید.

ب _ قیزلار قلعه سی :

منطقه قلعه دختـــــر ( قیزلار قلعه سی ) یکی دیگر از مناطق زیبای شهرستان بناب میباشد که در حوالی توربه ( تربت داغی ) بالاتر از روستای تازه کنـــد زوارق قرار دارد که دیدن و تماشای منظره های سرسبز و زیبای آن میتواند لذت بخش باشد .

ج _ توران دره :

یکی دیگر از زیباترین مناطق گردشـــــگری بناب دره توران ( توران دره ) میبــــــاشد که بالاتر از روستای قیماسخان در نزدیــــــکی روستای توتاخانه واقع شده است .

این منطقه دارای باغــــهای سرسبــــــز , طبیعی و بسیار زیبا میباشد و همین باعث شده که آنجا به یک گردشگاه توریستی در دامنه کوه سهند تبدیل گردد. .

ضمنا وجود چندین غار تاریخــی چون , غار قویونلار و غار چاخماخلار معروفیــــــت این منطقه را دوچندان کرده است .

د _ روستای باستانی و تاریخی سور :

از دیگر مناطق توریستی بناب میتــــوان به روستای سور اشاره کرد که اطلاعات کامل مربوط به این منطقه را میتوانید از قسـمت میراث فرهنگی این نرم افزار بدست آورید.

ه _ روستای قره قشلاق :

روستای قره قشلاق شهرســـتان بناب در فاصله 15 کیلومتری جنوب غربــی بناب و در مسیر ترانزیتی بناب _ میانــــدوآب واقع شده و یکی از مناطق حفاظت شده کشور محسوب میشود این روستا که به زیستـگاه ( قوام شاهی ) معروف است , قبل از خشک سالیــــــهای اخیــــــــــر یکی از بزرگترین تفرجـگاه های ساحلی دریاچه اورمیه بوده که ســـــــالانه هزاران تن از ساکنان شهــــرهای اطراف و استانهای همجوار برای تماشــــای چشم اندازهای بدیع آن و تهیه عکس و فیـــلم از حیات وحش منحــــصر به فرد آن راهی این روستا میشدند .

این روستا با توجه به موقعیـــــــــــت خاص جغرافیایی و وجود تالابها و سواحل شنــی و گززارهای انبوه ماَمن هزاران نوع از گونـه های نایاب مرغان دریایی نظیر میش مرغ , تنجه , قو , غاز , کاکائــــــــــی , حواصیل , باقرقره , فلامینگو ,مرغابی , درنا , سونا , آنقوت , باگلان , کبک چیل , اگـرت , اردک , کله سبز , خوتکا , چنــگر , اردک ارده ای , کبوتر , فاخته و عقاب و دیگر پرندگـــــــــان بومــــی و مهاجر بوده است که در ایـــــــن سواحل امن و جزایر نزدیک و بوته زارهـــای آن به تخمگذاری می پرداختند . در واقـــــع این قسمت از حاشیه دریاچه اورمیه را می توان بهشت پرندگان نامید .

این زیستگاه بزرگ که سطحی به وسعــت 48000 هکتار را در بر می گیرد از گذشتــه های دور دارای پهناورترین جنگلهای گــــــز بوده که وجود آنها در ایجاد شرایط مطلوب و طبیعت مساعد و تنـــــظیم اکوسیستــــم محیط نقش بسیار مهمـی داشته بطوریکه در بهار و تابستان هر سال پذیــرای هزاران دسته از پرندگان مهاجر شمال ( روسیــه , دشت سیبری ) و جنوب بوده است .

ولی متاسفانه باید گفت بر اساس گـزارش اهل محل , این زیستگاه معـروف به عــلت کاهش نزولات جوی , عقـــــب نشینـــــی تدریجی آب دریاچه اورمیه و افزایش غلظت آن برای زیست پرندگان و دیگر حیات وحش و عدم توجــــه برخی مسئولیــــن ذیربط و تخریب و تجاوز اهالی منــــطقه در ارتباط با تبــــــــدیل مراتع و قطع درختـــان و اشجار بخصوص گونــــــه های با ارزش گز اکثــــر پرندگان نـادر و زیبای تالاب شمــــــال غرب کشور کـــــوچ کرده و یا از بین رفته اند و در واقع میتوان گفت زیستگاه مذکور با فاجعه بزرگ که هـمان انقراض نسل حیات وحش است مواجه میباشد .

ورزشگاه ها و فعالیتهاى ورزشى شهرستان بناب

در این قسمت سعِى شده اســـت بصورت خلاصه وار توضیحاتى در مــورد ورزشگاهها و فعالیتهاى ورزشى دراین شهــــــــر داده شود .

شهرستان بناب نسبــــــت به وسعــــت و جمـــعیت خود از امکانات ورزشــــى نسبتا خوبــــى برخوردار اســــــت واین امکــانات در سایـــــــه حاکم بـــودن فرهنگ ورزشى بر مردم شهرستـان بناب بوجود آمده است البتـــــــه تلاش مسئــــولان محترم را نیز نمى تـــــوان نا دیده گرفت. در این قسمت سعــــــى شده است توضیحات مختصرى در مورد فعالیتهاى ورزشى این شهرسـتان و همچنین بعضى از ورزشگاههـاى مهـــم بناب که در حال حاضر مورد استفــــاده قرار گرفته اند و یا در حال ساخـت مى باشنـــد نام برده شود. شهرستان بنـــــاب داراى 6 ورزشگاه مـى بــــــاشد که مشخصات آنها به شرح زیر است:

1_ مجتمع بزرگ چنـــــد منظــــــــوره بناب داراى زمین هاى فوتبـــــال. تنیس, والیبال بدمینـــتون و سالن سر پوشیــــــده 3000 نفرى

مکان: بعد از پلیس راه بناب_تبریز

2_ اســـــتادیوم شهید بهشتــــــى 1500 نفرى

سال احداث: 1372

مکان: بلوار کوى لاله

3_ سالن 1200 نفرى بـــانوان واقـــــــع در استادیوم شهید بهشتى

4_ سالن 500 نفرى تربیت بدنى واقـــع در اداره تربیت بدنى

5_ سالن تختى با ظـــرفیت 1200 نفر واقع در شهرک فرهنگ

6_ سالن سرپوشـــــــیده خوشه مهـــــــر استاندارد تمرینى واقع در خوشـه مهر

ورزشـکاران شهرستان بناب در رشته هاى مخـتلف ورزشى از قبیل هیئتـــهاى رزمى همگانى. فوتبال. کوهنــــوردى. باستانى. وزنه بردارى. شنا.ژیمناستیک . والیبـــــال. شطرنج. تنیس روى مــــــــیز. دوچــــرخه سوارى. جـــــــــودو. و وشوو فعالیــــــت دارند البته در این میان حضـــور بانــــوان در رشته هاى ورزشى از قبیـــل والیبـــــــال. کاراته و امادگى جســـــمانى. ژیمناستیک. تنیس روى میز و... را نمــــى توان نادیده گرفت چرا که بیش از 300 ورزشکار زن در این رشـــــته ها بــــــصورت مداوم در فعالیتند.

در طى ســـــــــــــالها فعالیت ورزشــــــى افتخارات و مقام هاى قـــهرمانى متعددى براى ورزش بنـــــــاب در سایــــــه تلاش و همت ورزشکاران در سطــــــح استـانى و کشـورى بدست آمده است که ذکر تمامى مقامات کســــب شـــــــده توسط قهرمانان اولا نیاز به اطلاعـــــــــــات موثق دارد که متاسفانه در دستــــــــــرس نمیباشد .

نگاهى کوتاه به فرهنــگ دوچرخه سوارى در بناب

شهرستان بناب در جلگه بسیـار مســـطح دریاچه اورمیه قرار دارد و شاید بتوان گفـت یکى از عوامـل اصلى دوچرخه سوارى در ایــــن شهرستان هموار بودن آن اســـــت دوچرخه هاى این شهرستــــــان بیشتــر از نوع هرو , یاماهـــــا , سـه مــــــار و ... میباشند و بر اســـــاس آمار احتمالى بین 28 هزار تـــــا 32 هـــــزار دوچـــرخــــه در ایــــــــن شهرستان وجود دارد .

چند سال پیش شهردارى بنــــــــاب براى سهولت برگرداندن دوچرخه هاى گمشده , اقدام به شمــاره گذارى دوچرخـــــه ها نـــمود ولــــى تنها شش هزار دوچرخـــه شماره گذارى شدند .

بر اساس یک آمارگیرى در حـدود 39 درصد مردم یعنى بیش از یک سوم آنهــــــــــا از دوچرخه استفــــاده میکنند.

رکــاب زنان در بنـــاب از شـــش ســـالـــه تـا هشتـــادســالـــه در نــــوســـاننــــد و دوچـــرخه ســــوارى پیـــــرمردان در ایــن شـــهر امــرى عادى است . بیـــشتـــــر اهالــــى از دوچرخه براى رفت و آمـــد به محل کســـب و کــار روزانه خود بهــــــــره میگیـــرند اما بیشتـــــــریــن تـعـــــــــداد دوچرخــــه ســــــواران , بین رده سنى 15 تا 30 سال هستند .

با اینکه بناب یک شهر مذهبى و سنتــــى است با این حال دخترها نیـز تــا ســن 12 سالگــى اجازه دارند تـا سر کوچـــــه ها و خیابانها براى خریـد هـاى جزئى دوچــرخه سوارى کنند .

رفت و آمد دوچرخــــــــــه ها در سطــــح شهر بیشتر هنگام صبــــــح و غـــــــروب , یعنــــــــى به هنگــام عزیمت مــــــردم به محل کسب و کارو منزل دیده میـــشود کمتــریـن میــزان بهــره گیـرى از دوچرخه نیـز مربـوط بـه ماههـاى دى و بهمــــن به علت یخبندان و برف سنگین است , امــا در دیگر ماههـاى سال , دوچـرخه هـا بــه و فور در سطح شهر رفت و آمد میکننـد.

بیشـــــتـــرین تعـــداد دوچــــرخــــــــه را در روزهــاى عــادى در پـــارکیــگ مدرسه ها ,ادارات , کــارخانه ها و بــــــــــازارهــا مىتـــوان یـافت و در روزهــاى تعطیــل و جمعه نیــز در پارکینگ سینما و پـــــارک و مساجد میتوان مشاهده نمود .

روزانــه بسیــارى از جـوانـان و نــوجـوانــان روستـایــى به قصد تحصیل و کارهاىدیگر با دوچرخه در حــال رفت و آمــد بین شـهر و روستا هستند.

انگیزه هاى استفاده از دو چرخه:

1_ دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه

الف_ وسیـله نقلیــه شخصـى :

مهمترین کارکــردى که دوچرخه در بنــــاب داردوسیله اى براىحمل و نقل شخصـى است. همه روزه معلمــان , کارمنـــدان , بازاریان , کسبه و کشاورزان براى رسـیدن به محل و کار خود از دوچرخه به عنــــــوان وسیله نقلیه راحــت و مناسب استفاده میکنند.

بـزرگتــرین مـزیت دوچرخه کاربـــــرد آن در شبکه معابرشطرنجى در هر نقطه شهــر , از خیـابــانهــاى وسیع گرفتــــــه تا کوچه هاى باریک و مارپیچى مى باشد.

ب_ دوچـرخـه به عنـوان وسیله نقلیه باربر :بسیارىازشهروندان همچنین ازدوچـرخه به عنوان یک وسیله بــاربــر نیـز استفــاده مى کنند بدینصورت که اکثر دوچرخـــه ها داراى تــرک بند منـاسب براى حمـل بـــار هستند و حتــى روى بعضــى از تـرک بند هـا خورجین هم سوار مى کننـــــــــد که براحتــى بــراى حمل بــار مى تــوان از آن استفــاده کرد . دوچــرخـه هـاى معمولى با اندازه 28 مى توانند تـا سقــــــــف 100 کیلـوگرم بار حمل کنند.

2_ دوچـرخــه وسیله اى بـــراى تفریح:

دوچرخه وسیله اى سالم وراحت بـــــدون آلودگــى صوتى و محیطى اســت. بسیــارى از جــوانــان و نوجوانان در ایـــن شهر از دوچرخه بــراى گذراندن اوقــــــات فراغت خود استفــاده مــى کننـد . معمــولاً افرادى که به قصد تفریح دوچرخه ســوارى مى کنند مقــاصدشان باغهـــــا , مـزارع , سواحل دریاچه ارومیـــــــه یــا کــوههاى اطراف مى باشد.

در میــان جوانــان و نــــوجوانان این شهــر یک نــوع بـازى عـامیانه با استــــــفاده از دوچرخه بنام سالدى سالدى وجـــود دارد در ایـن بـازى چنـدیـن دوچـرخـه ســوار بـا هم شرط بندى مى کننــــــــدکه سوار بر دوچرخـه طــورى در مقـابــل هم دوچرخه خـود را متـوقف کنند که بـدون اینـــــــــکه پـاهـایشـان به زمین بخــورد, دوچـرخـــــه ســوار مقـابل کنترل خــود را از دســــــت بـدهد و پـایش را به زمیـن بـگـذارد , ایــن عمل آنقدر تکرار مى شود تا فرد پیـــــروز میدان مشخص شود .

3_دوچــرخــه وسیلـه اى بــراى ورزش:

سحــر گــاهــان و سپیده دمــان بعضى از شهروندان و جوانان با دوچرخه براى ورزش و بدنسازى دور تادور شهر را رکاب میزنند .

دوچــرخــه ســوارى از ورزشهاى ســالــم و مفیــد بـــراى تقــویت عضلات و ماهیچه هاى پـا است و تــاثیــرى عمیــق بــر سلامت جسمى و روحى افراد دارد .

عوامل فراوانى دوچرخه در بناب

1_ عامل جغرافیایى

2_ نوع معمارى

3_ عامل اجتماعى

4_عامل اقتصادى

همایش بزرگ دوچرخه سوارى در بناب

همایش بزرگ دوچرخه سواری در بنـــــاب همه ساله با یـک حـرکت بـزرگ فرهنگـى ورزشـى با حضور انبوه دوچرخه ســـواران به عنـوان پیام آوران شهر سالـم در ایـــن شهرستان برگزار میشود .

این همایش به منظور ارج نهادن به فرهنگ دوچرخه سوارى جهت مبارزه با آلودگــــى هوا و تجلیل از دوچرخه سواران به عنـوان )بناب شـهر دوچـــــــــرخه ( ازســــــوى شهردارى, تربیت بدنــــــــــــى و شوراى اسلامى شهربا همکارى سایر ادارات و صدا و سیماىمرکز استـان آذربایجـــــــان شرقـى همه ساله در ایــــن شهر برپــــا میشود .

دراین همایش همه ساله بطور متوســط بیش از 13 هزار دوچـرخـه سـوار کــودک نـوجـوان و جـوان, بزرگســال و کهنســال در مسـیر تعیین شده بطــول 4 کیلــومتر از مبـادى شهید رجـایـى و خیابـان باهنـر تا استادیــوم ورزشـى این شهرســــــتان رکاب میزنند .

در پایـان به صد نفــر از دوچـرخـه سـواران جوایزى به قید قرعه اهدا میشود .

تا به حال هفت دوره از این همایـــــش در بناب برگزار شده است .

سرزمین پردیس ها ( باغات فراموش شده فردوس )

چنانکه از این سروده برمی آید ، کلمات سراب ( سر + آب ) و بناب ( بن + آب ) ، معمولا در کنار هم ظاهر شده و به آغاز و پایان چیزی دلالت دارد . پس می توان پذیرفت که کلمات سراجوی و بناجوی دو کلمه متقابل بوده و به ترتیب به بخش علیا و سفلای رودخانه اطلاق می گردیده است .

بناب در لغت عمق آب و انتهای آب و مقابل سراب است . این کلمه به معنای میناب هم آمده است ( فرهنگ معین ج اول ص 280 ) ، واژه میناب در دایره المعارف جغرافیائی گازاهیر ( چاپ انگلستان به سال 1920 م ) " فردوس " و " مینو " معنی شده است .

برای روشن شدن مطلب که به بناب می توان عنوان فردوس ( پردیس ) را بخشید و به گمانی در گذشته های دور چنین لقبی داشته ، به سراغ تاریخ فردوس از دکتر محمد جعفر یاحقی می رویم که با استناد به منابعی چون برهان قاطع ، فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی و پژوهشی در شناخت باغ های ایرانی از علیرضا آرین ، چنین می گوید : " کلمه فردوس در اصل فارسی بوده و در زبان ایران باستان از دو جزء " پریوان " ( Parivan ) یعنی موقعیت و پیرامون و " دیزه " ( Deaza ) به معنای دیوار و حصار کشیدن ایجاد شده است که در زبان آن روزگار " پریوان دیزه " و در اصطلاح امروزی " دیزه پروانه " نامیده می شود .

این عنوان در عصر هخامنشیان بر باغ های محصور و دیوار کشیده ایرانی به ویژه به باغات انگور و تاکستان ها و پالیزها اطلاق می شده است و در زبان مادی به صورت " پری دیزه " ( Pari Deaza ) رایج بوده است . بعد ها در زبان پهلوی و فارسی دری به صورت پالیز و پردیس باقی مانده است و وقتی که به زبان های غربی رفته است ، در یونانی به صورت " پارادیسوس " ( Para Diosas ) در انگلیسی " پارادایز " ( Paradise ) و در فرانسوی " پارادایس " ( Paradis ) تلفظ شده است و با فرم معرب " فردوس " در قرآن مجید ( سوره کهف آیه 107 ) و متون اسلامی به معنی " بهشت " به کار رفته است .

بنابر این منظور از فردوس ( پردیس ) همان باغات و تاکستان ها و پالیزهای سرسبز و زیبای دوره هخامنشیان و مادها بوده که از آنها به نام بهشت و مینو یاد شده است .

امروزه با گذشت ده ها قرن از آن روزگار ، آیا می توان نمونه ای از باغات حاصلخیز و یادگاری از پریوان دیزه یا دیزه پروانه یا دیزه پریوان ( دیزج پروانه از دهستان های قدیمی و باستانی بناب ) را در کران دشت زرخیز ایران زمین پیدا کرد ؟ و عظمت و شکوه جالیزها و باغات ایران باستان را بار دیگر احیا نمود ؟

شاید تنها یادگار و آثار بر جای مانده از نام و نشان آن تاکستان ها و پالیزهای عهد باستان ، همان باغات محصور دیزه پروانه ( دیزج پروانه ) ، روستای قدیمی بناب باشد که امروزه در 6 کیلومتری شرق بناب واقع شده است .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۳/۰۹/۱۲
  • ۳۱۱ نمایش
  • zakaria aghapour

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی